Seks i depresja

10 kwietnia 2021

0

Ponieważ zasłony tajemnicy i wstydu dotyczące zarówno depresji, jak i seksu stopniowo się podnoszą, nadszedł czas, by porozmawiać o tych dwóch sprawach razem. JoEllen Notte jest edukatorką seksualną, która przez większość swojego dorosłego życia zmagała się z depresją. Lata temu była w małżeństwie bez seksu i martwiła się, że jej niskie libido jest wynikiem depresji. Dzięki połączeniu leków i terapii, jej nastrój poprawił się, ale zainteresowanie seksem nie spadło. Okazało się, że nie było to związane z jej depresją, ale raczej z "problemem partnerskim".

Od tego czasu Notte przeprowadziła ankiety i wywiady z ponad 1000 osób, aby dowiedzieć się więcej o różnych doświadczeniach ludzi związanych z depresją i seksem. Swoje badania zebrała w książce zatytułowanej The Monster Under the Bed: Sex, Depression, and the Conversations We Aren't Having. Rozmawiałam z nią ostatnio o tym, jak możemy lepiej wspólnie radzić sobie z seksem i depresją.

Rozpowszechnienie i akceptacja

Od samobójstwa Robina Williamsa w 2014 roku, depresja jest w świadomości publicznej. Również COVID-19 powiększył wiele wcześniejszych wyzwań, z którymi borykały się osoby zarówno z depresją, jak i bez niej. Pandemia wywołała u ludzi niezliczone dodatkowe stresy, takie jak życie z innymi 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu lub izolowanie się od innych, a wszystkie te wyzwania mogą w uzasadniony sposób przyczynić się do poczucia stresu, niepokoju lub depresji. Te realia i dyskusje o ich wpływie w mediach oznaczają, że ludzie przyzwyczaili się do słuchania o depresji jako naturalnym i zrozumiałym wyniku obecnych nadzwyczajnych okoliczności, oprócz dyskusji o zdrowiu psychicznym sprzed COVID-19.

Jak możesz rozpoznać, że twój partner może być niespokojny lub przygnębiony?

Być może znasz kogoś lub wiele osób w swoim życiu, które cierpiały z powodu lęku lub depresji, ale nie wszyscy mają takie same objawy i reakcje. Notte stwierdza, że istnieją pewne klasyczne wskaźniki depresji. Jeśli twój partner jest stale drażliwy, może to być oznaką depresji. Jeśli coś zmieniło się w jego osobowości lub spojrzeniu na świat, lub jeśli jest wyczerpany fizycznie lub psychicznie, to również mogą być wskaźniki. Inne oznaki to nagła utrata zainteresowania rzeczami, które kiedyś sprawiały mu przyjemność, lub jeśli rzeczy, które kiedyś wydawały się łatwiejsze, teraz stanowią większe wyzwanie, zwłaszcza coś zwyczajnego, jak mycie zębów. Jeśli partner opracował nowe strategie radzenia sobie z problemami, zwłaszcza w sposób szkodliwy lub niepomocny, depresja może być częścią przyczyny zmiany jego zachowania.

Sposoby, w jakie seks może się zmienić pod wpływem depresji

  • Uczucia dotyczące seksu: Niektórzy ludzie chcą więcej seksu, większość chce mniej seksu. Nie jest to powszechne. Brak nawilżenia: Wiele osób zgłosiło brak naturalnego smarowania pochwy. Na szczęście, osobiste środki smarujące mogą rozwiązać większość tego wyzwania Drętwienie narządów płciowych i problemy z uzyskaniem lub utrzymaniem erekcji: Wiele osób czuje się mniej sensacji niż inni, a nawet mniej niż to, co kiedyś czuć. Notte stwierdził, że niektórzy opisują to jako posiadanie genitaliów "zawiniętych w folię bąbelkową". Różdżki i potężne zabawki mogą pomóc w dodatkowej stymulacji. Zabawki z żebrami, takie jak Tantus Curve oferują dodatkową intensywność dla wewnętrznej stymulacji, zbyt. Podczas gdy wiele zabawek dla penisów wymaga erekcji dla uzyskania przyjemności, Hot Octopuss i przystawka Miracle Massager dla Magic Wands mogą być używane z erekcją lub bez niej. Drętwienie ciała: Ankietowani przez Notte opisywali wrażenia dotykowe całego ciała, jakby ktoś zmniejszył głośność na wszystkim. Na przykład dotyk lub doznania, które wcześniej były odczuwane jako "10", teraz mogą być odczuwane jako "4" pod względem przyjemności. Zwiększenie intensywności zabaw, takich jak stosowanie roślin, klocków czy chłosty, może pomóc komuś doświadczyć więcej fizycznej przyjemności. Zmiany w orgazmie: Niektórzy opisują opóźnione orgazmy, inni w ogóle nie doświadczają orgazmów, a jeszcze inni nazywają je "dziwnymi" lub innymi. Kilka osób doświadcza również łez wraz z orgazmem lub zamiast niego.

Jak zapytać partnera o depresję

Notte zaleca, aby zapytać partnera, jak się czuje. Zapewnij ich, że jeśli nie czują się dobrze, mogą porozmawiać o swoim smutku, złości lub innych emocjach. Ważne jest, aby przekazać swoją akceptację dla nich i ich samopoczucia - że depresja ich nie definiuje. Radzi, by zapewnić ich, że mają twoje pełne wsparcie.

Stwierdziła również, że istnieje różnica między byciem wspierającym a naciskaniem na partnera. Zaleca, by zaproponować, że zrobisz dla niego konkretne rzeczy, które pomogą mu poczuć się bezpiecznie i pewnie przy tobie. Kiedy czują się przygnębieni, zapytaj, czy chcą empatii, strategii czy rozproszenia uwagi? Oferowanie strategicznych "rozwiązań", takich jak wyjście na spacer czy przytulanie, może nie być tym, czego w danym momencie szukają. Może wolą, żebyś ich po prostu wysłuchał i pokochał takimi, jakimi są. Mogą też chcieć rozproszenia uwagi, np. wspólnego oglądania filmu. Zawężenie opcji do tych trzech kategorii: empatii, strategii lub odwrócenia uwagi może pomóc wam obojgu w osiągnięciu bardziej satysfakcjonującego i udanego połączenia w danym momencie.

Jak depresja może wpływać na życie seksualne?

Według Notte depresja w różny sposób wpływa na życie seksualne ludzi i nie zawsze wygląda tak, jak stereotypowe unikanie kontaktów seksualnych. Na przykład ona sama, będąc w depresji, prowadziła stałe życie randkowe. W rzeczywistości, jedna czwarta jej rozmówców w jej badaniach miała więcej seksu, gdy była w depresji. Ten wzrost może wynikać z przypływu energii z przyjmowania leków, chęci ucieczki od swoich uczuć, z autodestruktywności i / lub szukania potwierdzenia. W każdym przypadku ma to wpływ na zdrowie seksualne, zdrowie psychiczne i/lub zdrowie w związku.

Jak leki na depresję wpływają na seksualność i jakie leki mogą mieć różne seksualne działania niepożądane?

Seksualne skutki uboczne leków stosowanych w leczeniu depresji (takich jak SSRI) są głównie fizyczne, a 15-70% - w zależności od badania - może mieć seksualne skutki uboczne. Leki te mają tendencję do wpływania na "funkcjonowanie seksualne", zwłaszcza na pożądanie, podniecenie, orgazm i erekcję. Niektóre odmiany, takie jak Wellbutrin, mają mniejszy wpływ na orgazmy i nawilżenie; jednak Notte opisał, że niektóre z tych opcji mogą wywoływać zwiększone zainteresowanie seksem, które czasami prowadzi do szkodliwych zachowań. Z drugiej strony ich wpływ na ogólną depresję może być łagodniejszy, co może prowadzić do przyjmowania innych leków - które nadal mogą mieć skutki uboczne, seksualne lub inne. Dla niektórych, wzrost bogactwa seksualnego może nie być wart kompromisu w poświęceniu swojego ogólnego zdrowia psychicznego.

Depresja i seks

Jak można utrzymać związek seksualny, jeśli cierpi się na depresję/lęki?

Notte uważa, że jednym z kluczy do utrzymania relacji seksualnych podczas doświadczania depresji jest pozostawanie otwartym na ten temat i normalizowanie go. Kiedy umawiasz się na randki, powiedzenie komuś, że cierpisz na depresję, może wydawać się onieśmielające i przytłaczające, z obawy przed reakcją tej osoby. Jednak kiedy już się komuś zaufa, najlepiej jest znormalizować depresję i mówić o niej otwarcie - pomaga to w demistyfikacji depresji i może bardzo pomóc obu partnerom lepiej się zrozumieć.

Wielu opisuje depresję jako "niszczyciela związków"; Notte uważa jednak, że to uraza niszczy związki. Aby uniknąć urazy, ważne jest, aby wszyscy otwarcie mówili o swoich uczuciach - obawach, marzeniach, pragnieniach i przyjemnościach.

Jakiekolwiek tłumienie lub wstyd z powodu uczuć często spowoduje ich odrodzenie się później w przebraniu czegoś znacznie bardziej intensywnego. A ukrywanie uczuć nigdy nie jest pomocne, jeśli chodzi o otwartą komunikację, radzenie sobie z depresją czy uprawianie seksu. Takie ukrywanie utrudnia partnerowi zrozumienie tego, co dzieje się w jego życiu i może prowadzić do powstania dystansu, a nie intymności.

Innym ważnym kluczem jest to, aby nie postrzegać osoby z depresją jako "zepsutej". Przekonanie, że z osobą z depresją jest coś "nie tak", może prowadzić do tego, że ktoś czuje się źle sam ze sobą, że potrzebuje "naprawy", że nie jest wystarczająco dobry, że jest ciężarem. Innym błędem jest to, że partner z depresją czuje się "szczęściarzem", że ma partnera, który z nim zostaje. To poczucie niegodności jest niebezpieczną pożywką dla słabej zgody i nieszczęścia: niezdrowe decyzje są często podejmowane, kiedy jeden z partnerów czuje się mniej wart miłości i akceptacji, idąc na kompromis z własnymi potrzebami lub preferencjami, aby zapobiec opuszczeniu go przez drugą osobę.

Notte przyznaje, że bycie w związku z partnerem cierpiącym na depresję może być dużym wyzwaniem. Stwierdza, że życie z osobą z depresją oznacza, że "ty też żyjesz z depresją". Jej zdaniem ważne jest jednak, aby "działać w jednej drużynie": oboje partnerzy muszą działać razem. O wiele skuteczniej pracuje się jako zespół współpracujący.

Zalecenia

Notte jest przekonana, że wbrew temu, co sądzi wiele osób, depresja nie musi zabijać życia seksualnego. Zaleca:

  • przyjrzeć się nieco głębiej swoim lekom, ich skutkom ubocznym i korzyściom; porozmawiać z lekarzem o objawach i możliwościach; niczego nie zakładać, ponieważ depresja może wyglądać bardzo różnie u różnych osób i z epizodu na epizod:
  • zobaczyć, jakie są zainteresowania wszystkich partnerów i jak można spotkać się pośrodku prowadzenie, a nie popychanie: spotkanie z partnerem w miejscu, w którym się znajduje i wspieranie go do przodu, a nie popychanie go do miejsca, w którym według ciebie powinien się znaleźć;
  • porozmawiać z profesjonalistą: próba utrzymania trudnych emocji, myśli i doświadczeń w środku ma tendencję do pogarszania objawów; niektórzy twierdzą, że stłumiona, niewyrażona wściekłość czyni człowieka bardziej podatnym na depresję, podczas gdy wsparcie jest ogólnie korzystne;
  • poświęcenie czasu na codzienne lub regularne sprawdzanie kwestii seksualnych: dzięki temu seks nie staje się punktem zapalnym lub nie jest brany pod uwagę w dyskusji;
  • rozpoznanie i ujawnienie partnerom swoich "akceleratorów i hamulców", tj. rzeczy, które cię podniecają i hamują.tj. rzeczy, które cię podniecają i rzeczy, które cię wyłączają (a przełożenie tych pomysłów na słowa dla partnera może pomóc w życiu seksualnym, tak czy inaczej);
  • identyfikacja twojego "seksualnego klucza szkieletowego", tj. rzeczy, które prawie zawsze cię podniecają, abyś mógł je wypróbować, kiedy seks jest możliwy, a wtedy, jeśli nadal nie zaiskrzy i nie wzbudzi zainteresowania seksem, będziesz wiedział, że seks po prostu nie jest teraz dla ciebie;
  • poszerzanie swoich wyobrażeń i oczekiwań dotyczących seksu: przekonanie, że musi on obejmować lub kończyć się stosunkiem albo musi obejmować orgazm, oznacza, że możesz przegapić jakąś wielką intymność i przyjemność, której być może wcześniej nie nazywałeś "seksem", ale nadal się nią cieszysz.

 

Wasze komentarze (0)

Masz coś do powiedzenia? Napisz!